ispitivanje elektricne instalacije
(prestaro za odgovor)
Zvonimi
2006-08-26 07:33:34 UTC
U stanu sam u suterenu obit. kuce. Ovaj dio kad se gradio nije bio planiran
za stanovanje, no sada je situacija drugacija. Dali postoji kakav instrument
kojim bi se ispitale elektricne instalacije u stanu jer planiram kupiti 2
termo peci ili 2 Vailant konvertera po 2,5 kw svaki koji ce biti upaljeni
cijelu zimu pa nisam siguran dali bi to ove instalacije podnijele. Nisam
neki strucnjak na tom podrucju, pa ako me netko moze uputiti kako da to sam
provjerim?
ivek
2006-08-26 14:04:30 UTC
Post by Zvonimi
[...]
te¹ko kaj si po zanimanju?
moj savjet nove Ÿice uvuæi ako je moguæe ako ne nadŸbukno uz pod razvuæi
instalaciju i to sve preko fidovke i naravno automatskih osiguraèa jel sa
starim instalacijama se nikad nezna.
p***@net.hr
2006-08-26 14:17:46 UTC
Postoje razni uređaji, na pr. za mjerenje otpora izolacije... Ali tebi
oni neće puno pomoć, tebi trebaju strujni krugovi i vodiči dovoljnog
presjeka. Ako se ne razumiješ u tu struku, radije pronađi nekog
električara i objasni mi gdje ćeš i što imati upaljeno... Moguće
je da je postojeća instalacija dobra, moguće će biti potrebna
rekonstrukcija..
Hombre
2006-08-26 19:24:03 UTC
On Sat, 26 Aug 2006 16:04:30 +0200, "ivek"
moj savjet nove žice uvući ako je moguće ako ne nadžbukno uz pod razvući
instalaciju i to sve preko fidovke i naravno automatskih osigurača jel sa
starim instalacijama se nikad nezna.
Ako ne boluje od ekstra estetike dobra ideja je vući uz uz pod,
pogotovo ako nije ne izloženim mjestima.

Automatski i dobro dimenzionirani osigurači su bitan preduvjet
sigurnosti dok je fido sklopka na starim instalacijama koje imaju samo
fazu i nulu malo previše upitna.
Briglja
2006-08-27 13:04:53 UTC
Post by Hombre
On Sat, 26 Aug 2006 16:04:30 +0200, "ivek"
Automatski i dobro dimenzionirani osiguraèi su bitan preduvjet
sigurnosti dok je fido sklopka na starim instalacijama koje imaju samo
fazu i nulu malo previ¹e upitna.
Može se staviti fidovka i ako nema uzemljenja, i ispravno radi ako ju
znaš spojiti. :)
LiftBoy
2006-08-27 14:55:51 UTC
Post by Hombre
On Sat, 26 Aug 2006 16:04:30 +0200, "ivek"
Automatski i dobro dimenzionirani osiguraei su bitan preduvjet
sigurnosti dok je fido sklopka na starim instalacijama koje imaju samo
fazu i nulu malo previ1e upitna.
MoŸe se staviti fidovka i ako nema uzemljenja, i ispravno radi ako ju zna¹
spojiti. :)
Fidovka, ili ZUDS (za¹titni ureðaj diferencijalne struje) radi na sljedeæem
naèelu: mjeri struju koja preko faza ulazi u nju i mjeri struju koja izlazi
iz nje kroz nulu. Uzemljenje ne smije prolaziti kroz fidovku. U sluèaju
kvara na nekom ureðaju, odnosno ako se strujni krug negdje zatvara kroz
za¹titno uzemljenje, ZUDS se aktivira i prekida strujni krug, jer zbroj
ulaznih i izlaznih struja nije 0.
Dakle, da bi fidovka zaista obavljala svoju funkciju, mora postojati
za¹titno uzemljenje!

Ono ¹to bi Zvonimir trebao, to je da mu neki dobar elektrièar pogleda
instalaciju i utvrdi da li postojeæi presjeci vodièa mogu izdrŸati navedena
strujna optereæenja (za ludu je dobar osiguraè, ako æe se kabel istopiti).
Ako je potrebno, do tro¹ila je potrebno dovesti nove kabele, i ispravno ih
spojiti na razvodni ormar, ako takav postoji u prostoru i provjeriti da li
ugraðeni osiguraèi mogu izdrŸati nove struje, i po potrebi ih zamijeniti.
Fidovku toplo preporuèam, ali treba znati da ne ¹titi od el. udara ni¹ta ¹to
nema uzemljenja.
Da ne govorim da treba provjeriti glavni napojni vod itd.

Ima dosta firmi koje se bave za¹titom na radu i mogu struèno i kvalitetno
provjeriti instalaciju. Cijene variraju.
Lift me up
ivek
mislim da ipak trebala raditi samo bi struja okidanja trebala biti jako mala
ivek
zega
2006-08-27 21:59:59 UTC
Post by LiftBoy
Dakle, da bi fidovka zaista obavljala svoju funkciju, mora postojati
za¹titno uzemljenje!
Fidovku toplo preporuèam, ali treba znati da ne ¹titi od el. udara ni¹ta ¹to
nema uzemljenja.
?!?!
Dobro si opisao kako radi FID sklopka ali ovo mi nije jasno...
Ako dotaknes fazu a stojis bos na zemlji doslovno (znaci zastitni vod
nije u igri) FID ce iskopcat (stiti, radi...)
Zasto po tebi bez zastitnog voda FID ne radi objasni molim te...
ivek
2006-08-27 23:30:02 UTC
Post by zega
Post by LiftBoy
[...]
kao prvo ona ne stiti kao osigurac od prevelike struje
40/0.5 znaci preklopna snaga kontakata je 40 ampera o.5 ampera je struja
koja ce aktivirati fidovku tj.tolika struja treba poteci prema zemlji znaci
otpor uzemljivaca mora biti tako mali da uvijek potece struja okidanja
fidovke obicno proizvodac u uputstvu koje dode u kutiji sa fid navodi koliki
otpor uzemljenja treba biti zato cim manja struja fid veci otpor uzemljivaca

uopceno

manji otpor je uvijek pozeljniji od veceg bez obzira koja je struja potrebna
za aktiviranje fida

ali ako izvucemo uzemljenje(znaci prikljucimo zutozelenu na nulu plavu)
prije ulaska nule u fid to bi trebalo raditi jer je nula u trafostanici
uzemljena samo je pitanje kako smo daleko od trafo stanice i kako je dobro
uzemljenje
tj struja koja krene prema trafostanici putem nule nije se vratila kroz fid
nego okolo nje
fid bi trebala reagirati
jedino kaj neznamo otpr uzemljivaca
ja osobno imam za cijelu kucu 0.03A znaci cim pomisli nekud sa strane fid ju
prekine naravno ako je stvar uzemljena

radila bi ona 0.01 A i na mokre noge samo bi malo zatresla prije toga
p***@net.hr
2006-08-28 07:21:33 UTC
Zaštitni vodić u kombinaciji sa FID sklopkom ima funkciju da sklopka
isključi neispravni uređaj prije nego ga netko dotakne. Dakle, ne
treba čekati da prvo netko dotakne takav uređaj, pa da struja greške
potekne kroz njegovo tijelo i onda proradi sklopka.
LiftBoy
2006-08-28 08:17:31 UTC
Post by zega
Post by LiftBoy
[...]
Dakle, struja kvara se zatvorila preko tebe u zemlju, i ti si u tom slucaju
uzemljen. U tom trenutku, struja koja je usla kroz fazu nije se vratila kroz
nulu i nastala je asimetrija zbog koje FI iskljucuje.
Kada bi se fidovke spajale bez uzemljenja to bi bio cisti fuserski rad, a
zastita od udara bi bila prepustena slucaju (kao, stojis li na kamenu, jesu
li ti znojne noge itd.). Trebas znati da fidovka ispravno radi ako
iskljucuje struju kvara za <0,2 s, a napon dodira ne prelazi 50V. Kada bi
se ispravnost fidovke ispitivala na nacin da stojis bos i drzis golu fazu,
groblje bi bilo puno ispitivaca el. instalacija instalacija :)).
U svakom slucaju, prepustati stvari slucaju i vremenskim uvjetima, kod
struje nije bas najpametnije.
Osnovno pravilo kod fidovke: zastitni vod!
Lift me up!
ivek
je je i ne prati noge da ima¹ bolji spoj sa zemljom
LiftBoy
2006-08-28 18:50:38 UTC
Post by LiftBoy
Post by LiftBoy
Post by zega
Post by LiftBoy
Dakle, da bi fidovka zaista obavljala svoju funkciju, mora postojati
za¹titno uzemljenje!
Fidovku toplo preporuèam, ali treba znati da ne ¹titi od el. udara
ni¹ta
Post by LiftBoy
Post by zega
Post by LiftBoy
¹to nema uzemljenja.
?!?!
-:))))
zega
2006-08-29 00:00:57 UTC
Post by LiftBoy
[...]
Bla bla...
Htjedoh reci da ona odradi posao i u tom slucaju bez zastitnog voda FID
RADI svoj posao...
Situaciju nisam naveo kao metodu ispitivanja vec kao hipotetski slucaj
koji dokazuje da stvar radi!
Tako da mi nije jasna tvoja tvrdnja da "ne radi bez zastitnog voda"...

LiftBoy
2006-08-29 08:40:44 UTC
Post by zega
Post by LiftBoy
[...]
Na nacin koji si opisao radi, ali njena funkcija nije iskljucivanje
napajanje kad te struja vec zvekne, nego djeluje na nacin da se zbog kvara
na uredaju struja kvara zatvori kroz zastitni vod i iskljuci napajanje prije
nego netko uredaj dodirne, uhvati, ili se nasloni...
Sve ostalo je prepustane slucaju i proitvno struci, propisima, itd. itd. i
NE SMIJE se koristiti bez PE vodica.
Lift me up!
zega
2006-08-30 23:12:18 UTC
Post by LiftBoy
[...]
Znaci sad ipak radi...

u vezi ostatka komentara, dobra fora...
Znam ja kako je to zamisljeno (in ideal world) ali mozda netko zivi u
oblacima?
Gledaj hrpa baba i deda doma jos ima rastalne osigurace na plocama i
nema uopce uzemljenog voda do uticnica, oces ih ti natjerati da to
mjenjaju dok oni nemaju niti za nahranit se posteno?
A ako stavis FID koji stvarno nije skup mozda cak jednom nekome i glavu
spasis jer ce ga struja samo malo pecnuti i fino iskopcat to je sve a
ovak on to ne stavi jer mu je netko kao ti rekao da tako to ne radi, a
da ce mjenjat intalacije u staroj kuci nece jer jednostavno nema love za
takav pothvat...
I sad ti reci meni sto je bolje, Bilo kakav FID ili no FID?

LiftBoy
2006-08-31 08:44:07 UTC
Post by zega
Post by LiftBoy
[...]
Ocito ne shvacas da MOZDA radi, a "mozda" kod struje ne igra.
Post by zega
u vezi ostatka komentara, dobra fora...
Ne radi se o fori, nego o pravilima struke i propisima. Trebalo bi ih malo
procitati.
Post by zega
Znam ja kako je to zamisljeno (in ideal world) ali mozda netko zivi u
oblacima?
O oblacima govori covjek koji smatra da je zastita uzemljenjem covjeka
prihvatljiva ideja. A FID mozda i iskljuci.
Post by zega
Gledaj hrpa baba i deda doma jos ima rastalne osigurace na plocama i
Rastalni osiguraci su i danas u sirokoj uporabi, ne vidim zasto su oni sami
po sebi problem. Uz kvalitetan otpor petlje kvara pruzaju sasvim adekvatnu
zastitu od indirektnog napona dodira.
Post by zega
nema uopce uzemljenog voda do uticnica, oces ih ti natjerati da to
mjenjaju dok oni nemaju niti za nahranit se posteno?
A ako stavis FID koji stvarno nije skup mozda cak jednom nekome i glavu
Mislim stvarno, ljudi su gladni, pa im prodaj FID i neispravno ga spoji.
MOZDA nekome spasi glavu.
Post by zega
spasis jer ce ga struja samo malo pecnuti i fino iskopcat to je sve a
Jesi li siguran da ce ga samo malo pecnuti, i kada ce iskopcati? Inace,
izlozenost izmjenicnoj struji od 0,5A dulje od 0,2 s izaziva treperenje
srcane klijetke. To je OK?
Post by zega
[...]
Ja je ne bi ugradio. Ugradi na svoju odgovornost, ali ne govori ljudima da
je to nacin na koji FID radi i da su mirni kad je spoje kako ti tumacis.
Nepravilno je i nije u redu.
Kod mreza bez PE vodica (dakle samo L i N), vrsi se lokalno uzemljenje
stupova, a to je preduvjet da se moze nesto pametno uraditi s instalacijom u
objektu. Ako je trafo stanica blizu, situacija je jos bolja, postoji i
lokalno izjednacenje potencijala, itd.itd.
Lift me up!
zega
2006-09-01 01:52:43 UTC
Post by LiftBoy
Ocito ne shvacas da MOZDA radi, a "mozda" kod struje ne igra.
OK jel radi il ne radi nemoj ti sad tu mozda?
Ja tvrdim da radi!
Post by LiftBoy
Ne radi se o fori, nego o pravilima struke i propisima. Trebalo bi ih malo
procitati.
Nisam komentirao pravila struke, vec sam komentirao tvoju izjavu da
nesto sto radi u stvari ne radi!
Post by LiftBoy
O oblacima govori covjek koji smatra da je zastita uzemljenjem covjeka
prihvatljiva ideja. A FID mozda i iskljuci.
Ja nikome nisam nista preporucio vec sam postavio hipotetske situacije
da bi ti lakse razumio stvari ne izmisljaj gluposti i pasteaj
mi dio gdje sam konkretno nekome rekao da to napravi!
I nemoj kenjaj sad o mozda jel' radi ili ne?!
Post by LiftBoy
Rastalni osiguraci su i danas u sirokoj uporabi, ne vidim zasto su oni sami
po sebi problem. Uz kvalitetan otpor petlje kvara pruzaju sasvim adekvatnu
zastitu od indirektnog napona dodira.
Jesu, da dovoljno je ulozak od 10 ampera u da te fino sprzi onako res
prava zastita, nema sta...
Post by LiftBoy
Mislim stvarno, ljudi su gladni, pa im prodaj FID i neispravno ga spoji.
MOZDA nekome spasi glavu.
I to je bila hipotetska situacija jer se ne bavim niti instalacijom niti
prodajom istog, zasto izmisljas/lazes?
Opet ti sa mozda...
Post by LiftBoy
Jesi li siguran da ce ga samo malo pecnuti, i kada ce iskopcati? Inace,
izlozenost izmjenicnoj struji od 0,5A dulje od 0,2 s izaziva treperenje
srcane klijetke. To je OK?
ako stavis FID sa 30mA (sto je uobicajeno koliko sam ja vidio po
plocama) neki nece udar ni osjetiti...
ovo sa pola nije ok jer neke bi to moglo ozljediti...
Post by LiftBoy
[...]
A ko te tjera ne bi ni ja niti govorim ljudima kako da ugrade
FID, sve sto sam naveo je bila hipotetska situacija a glavni razlog
zasto je sve pocelo jer si kenjao da FID ne radi bez PE sto nije istina.
A dobro si rasprsio temu zbog toga i sad pisas okolo drhtavom rukom...
Satrao si moj tekst na rezance (mogao si i interpunkcije komentirati) i
iz konteksta povadio djelice za koje se kacis a na neka pitanja nisi dao
odgovora kao npr da li je bolje staviti FID ili samo plocu sa rastalnim
osiguracima?

LiftBoy
2006-09-01 14:06:04 UTC
Post by zega
OK jel radi il ne radi nemoj ti sad tu mozda?
Ja tvrdim da radi!
Rijec mozda ne bi trebala biti preteska za shvatiti. Ne znam kako ti bolje
pribliziti situaciju u kojoj se ne moze sa sigurnoscu zakljuciti da li bi
sklopka iskljucila.
Zanimljivo da temeljem, kako ti kazes, hipotetskog slucaja izvodis tako
cvrste tvrdnje. Zakljucujem da se radi o neiskustvu i neznanju.
Post by zega
Nisam komentirao pravila struke, vec sam komentirao tvoju izjavu da
nesto sto radi u stvari ne radi!
Rekao sam slijedece: "da bi fidovka zaista obavljala svoju funkciju, mora
postojati zastitno uzemljenje!" Tvrdis li mozda suprotno? Inace, na koji
nacin bi se o ovim stvarim trebalo raspravljati, ako necemo uvazavati
struku? Stvarno smijesno. Radi se o ozbiljnoj stvari.
Post by zega
[...]
Svojim postovima na ovu temu navodis ljude na krive zakljucke i rjesenja
nekog problema. Ljudi koji se nalaze na ovoj i drugim grupama cesto traze
savjete i iz podrucja o kojima ne znaju mnogo. Ti ocito spadas u skupinu
onih koji ne znaju previse o struji, sto nije sramota, ali ne bi se trebao
razbacivati nekim tvrdnjama i jos vrijedati u nedostatku strucnog argumenta.
Shvati da ono "FID mozda i iskljuci" znaci da je tvoja tvrdnja nakaradna i
netocna.
Post by zega
Jesu, da dovoljno je ulozak od 10 ampera u da te fino sprzi onako res
prava zastita, nema sta...
Potvrda tezi da si neiskusan, a i znanje je upitno. Previse bi prostora
uzelo objasnjavanje kad i zasto su rastalni osiguraci dobri. Jos kad ti
prepreku predstavlja princip rada fidovke...
Post by zega
I to je bila hipotetska situacija jer se ne bavim niti instalacijom niti
prodajom istog, zasto izmisljas/lazes?
Opet ti sa mozda...
Joj, opet hipotetska situacija. Sad su mi stvari jasnije sto se tice tvog
poznavanja el. instalacija:))
Post by zega
ako stavis FID sa 30mA (sto je uobicajeno koliko sam ja vidio po
plocama) neki nece udar ni osjetiti...
ovo sa pola nije ok jer neke bi to moglo ozljediti...
Ha, ha, ha! Neki nece udar ni osjetiti, ajme nemoj vise! FID od 30 mA je
uobicajen, cak i obvezan za zastitu odredenih dijelova instalacije (naravno,
ispravne instalacije), a 0,5A i 0,3A su najcesce u upotrebi. Da 0,5 nije OK?
Gledaj malo bolje po plocama.
Post by zega
[...]
Znaci ipak si dosao sebi, pa ne bi tako ugradio. Eto, ostvario si veliki
napredak u ovih par dana. A za svoj daljnji boljitak kupi neki el.tehnicki
prirucnik.
Svoje misljenje koje te golica sam dao jos u svom prvom post na ovu temu.
Dakle, fidovku preporucam, ali treba znati kako se ispravno spaja da bi
zaista i ispravno obavljala svoju funkciju.
A obzirom na rjecnik, bolje bi bilo da odes na grupu hr.rec.probava, tamo bi
dobro funkcionirao. Ali, svi znamo da je proces spoznavanje vlastitih
gresaka bolan i cesto s usmjerenom netrpeljivoscu prema onima koji ti
otvaraju oci, pa ti oprastam.

Od mene dosta, previse neznanja i zelje za svadom s tvoje strane mi je
oduzelo sasvim dovoljno vremena, a da ti ja pisem tutorial ovdje ne dolazi u
obzir.
Lift me up!
ivek
http://www.patrickwagner.de/Knowhow/FehlerstromSchutzschalter.html
Tomislav
2006-08-27 18:35:53 UTC
Post by ivek
Post by Hombre
[...]
LiftBoy je u pravu.Fidovka inaæe treba vrlo malu struju za okidanje
Provjereno u praksi da bez kvalitetnog uzemljenja ne radi kako treba.
LiftBoy
2006-08-27 19:53:57 UTC
Post by Tomislav
Post by ivek
Post by Hombre
[...]
Bez zastitnog uzemljenje NE MOZE raditi. To se vidi i na shemi sa linka. Bez
uzemljenje moze stititi eventualno od kratkog spoja, nikako od kvara na
ureðaju (npr. da struja probija na kuciste neke perilice i sl.).
Ona proradi kada neka struja potece mimo fidovke (dakle zatvori strujni krug
preko uzemljenja).
Postoje fidovke razlicitih osjetljivosti (struje kvara: 10 mA, 30 mA, 300 mA
i 500 mA).
Ove od 30 mA se stavljaju za zastitu kupaonickog prostora s tusem.
Inace, za konkretan slucaj predlazem poesbne dovode za veca trosila: svaka
pec svoj kabel 3x2,5 mm (ako se radi o monofaznom prikljucku), na svoj
osigurac, a cijelu instalaciju zastititi fidovkom.
Pozdrav svima, mislim daje ovo korisna grupa.
Lift me up!
Hombre
2006-08-27 20:35:15 UTC
On Sun, 27 Aug 2006 21:53:57 +0200, "LiftBoy"
Post by LiftBoy
Post by Hombre
[...]
uređaju (npr. da struja probija na kuciste neke perilice i sl.).
Kao što napisah :-)))

Imam, valjda pet komada fidovki ali mi je instalacija u zgradi faza i
mula pa trunu u ormaru i baš se mislim kako bi bilo da izazivam
prirodu pa da uzemljenje uzmem sa ograde balkona jer se ista pokazala
izvrsnom.